Otto-Brandt

1941-1960Jaa sisältöä

1944 Sodan aikana lentokonemekaanikkona toiminut Tor Brandt vei Ullansa (os. Reims) vihille 12. helmikuuta vaatimattomissa oloissa morsiamen kotona Topeliuksenkadulla, sillä alunperin tilaisuutta varten varattu Saksalainen kirkko oli kärsinyt pahoin pommituksissa.

1947 Yli 30 vuotta kestänyt aktiivinen kilpaileminen moottoripyörällä päättyi Otto Brandt jr:n osalta Eläintarhan Vauhtikisoissa tapahtuneeseen onnettomuuteen. Ura lajin parissa kuitenkin jatkui, sillä hänet valittiin samana vuonna Suomen Moottoriliiton puheenjohtajaksi.

1950 Kokonaan koteloidut, 2,5-16-hevosvoimaiset Martin-perämoottorit tulivat myyntiin. Niiden edustus loppui vuosikymmenen puolessa välissä amerikkalaisen valmistajayrityksen keskittyessä avaruusteknologiaan.

1952 Helsingin olympialaisiin O.Y. Otto Brandt A.B. toi maahan neljä uutta Harley-Davidson -moottoripyörää poliiseille. Olympiahuuman myötä tuotiin maahan kaikkiaan 17 500 uutta moottoripyörää, kun vuotta aiemmin niitä oli tuotu ainoastaan 3 200.

1953 Oulunkylään nimettiin Otto Brandtin tie Oulunkylän perustajiin kuuluneen Otto Johan Albin Brandtin kunniaksi.

1955 Adler-moottoripyörät valloittavat Suomen. Muutto Fabianinkatu 10:een.

Otto Brandt -historia - 1956 - näyteikkuna

Fabianinkadun näyteikkunatunnelmaa v. 1956.

24. toukokuuta  Radioamatööriseuran televisiokerho järjesti Suomen ensimmäisen julkisen  televisiolähetyksen   Teknillisen Korkeakoulun  radiolaboratoriossa Helsingissä. Lähetyksen juonsi näyttelijä  Lasse Pöysti .

1959 O.Y. Otto Brandt A.B. solmi sopimuksen Honda-moottoripyörien maahantuonnista Suomeen. Ensimmäisten Honda-mallipyörien tilaus. Paul Anka konsertoi Linnanmäellä 25 000 kuulijalle 18. elokuuta.

Lue kertomus Honda-maahantuonnin aloittamisesta Suomeen

1960 Ensimmäiset Honda-mallipyörät saapuivat Suomeen, mm. CB92 Benly Super Sport 125. Otto Brandt oli yksi ensimmäisistä yrityksistä, jotka käynnistivät Honda-maahantuonnin Eurooppaan.

Sulje
Sulje