Otto-Brandt

Brandt-Hondalla historian kirjoihinJaa sisältöä

1980-luvun alku oli Suomessa kansainvälistymisen aikaa. Yhdysvaltoihin aukenivat suorat puhelinyhteydet, kun Suomenlahden eteläpuolelle Viroon puhelut jouduttiin yhä tilaamaan, vaikka kaapeleita oli vedetty Neuvostoliittoon kuuluneeseen Tallinnaan vuoden 1980 Moskovan olympialaisten vuoksi. Helsingissä alkoi liikennöidä maailman lyhin metro varsin sekavissa tunnelmissa, ja sen valmistumiseen liittyi talousepäselvyyksiä. Suomi siirtyi Euroopan viimeisimpinä maina kesäajan käyttöön, joten maaliskuussa 1981 siirrettiin kellon viisareita tunnilla lähemmäksi kesää.

Yleisöä sykähdytti elokuvateattereissa v. 1982 sympaattinen E.T.-avaruusolio, jonka maanpäälliset  kaverit, lapset, liikkuivat vinhaa vauhtia Kuwahara-polkupyörillään. Kymmenen vuotta myöhemmin E.T.-elokuvan Kuwahara-pyörät olivat merkittävässä osassa Oy Brandt Ab:n kamppaillessa laman kourissa.

Vuodesta 1964 ratamoottoripyöräilyn MM-näyttämönä toimineella Imatran katuradalla olivat vauhdit kasvaneet vaarallisen suuriksi, ja sivuvaunukuljettaja Jock Taylor menehtyi sateen liukastamalla radalla 1982. Imatran ajojen viimeinen GP-luokkien kilpailu oli käyty, ja lopullisesti moottorit vaikenivat Vuoksen rannalla 1986. Hondalle Imatran ajot olivat kuitenkin merkittävä virstanpylväs, sillä merkki saavutti historiansa ainoan sivuvaunuluokan MM-osakilpailuvoiton siellä v. 1973. Tuolloin Kalevi Rahko  ajoi voittoon 500-kuutioisella Team Otto Brandt Hondalla Kari Laatikaisen kanssa.

Puolivälissä 1980-lukua tulivat radiokanaville ensimmäiset kaupalliset paikallisradiot, jotka pakottivat myös Yleisradion muokkaamaan ohjelmiaan. ”Näin meillä naapurissa” -tyyppiset punalasein Neuvostoliitosta kertovat viikko-ohjelmat tulivat tiensä päähän. Samoin monikansalliset taivaskanavat saapuivat suomalaisten ulottuville. Hernekeitto ja karjalanpaisti saivat vähitellen tehdä tilaa pizza-ravintoloiden tuotteille, ja kiireiset kotiäidit valmistivat ateriat hetkessä mikroaaltouunissa. Honda oli ollut perinteinen moottoripyörien ykkösmerkki Suomessa, mutta 1980-luvun alkupuolella  moottoripyöräkaupan vilkastuessa Suzuki onnistui nousemaan rekisteröintitilastojen kärkeen onnistuneen malliston ja hinnoittelun ansiosta. Tästä hurmaantuneena ja pilke silmäkulmassa Suzukin tuotepäällikkö Harri Nyholm valmistutti ulkomailta ideoituja tarroja, joissa luki: I ́d rather eat VORMS than ride a HONDA (syön mieluummin matoja kuin ajan Hondal la). Kun huhu kilpailijan mainonnasta kantautui Oy Otto Brandt Ab:lle, oli tulitikkuaskin kokoinen tarra kasvanut jo pakettiauton kylkimainokseksi. Päitä vaadittiin vadille ja miehiä eroamaan moisesta mainoskampanjasta. Asioiden selvittyä oli hymyn aika, varsinkin kun tarrassa mato oli kirjoitettu väärin yksinkertaisella v:llä. Kymmenen vuotta myöhemmin v. 1992, kun Harri Nyholm tuli Hondan markkinointipäällikön tehtäviin Brandtille, oli edessä muistutus madoista ja niiden syömislupauksista.  

Sulje
Sulje